طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مدرن موضوع این مقاله می باشد ، دکوراسیون به معنای کلمه، آراستن معنا دارد و به نوعی چیدمان در فضا با عناصر مختلف می باشد. مدرن هم در معنای کلمه به معنای بروز بدودن و گرایشی نو آورانه با پرهیز از اضافات می باشد. دکوراسیون داخلی بیشتر مربوط به علم آراستن و چیدمان ظاهری محیط می باشد. طراح داخلی با توجه پلان ، متریال و پوشش های اصلی فضا مانند سقف، دیوار ، کف ، دکورها آشپزخانه ، پنجره و دربها تغییرات ظاهری را شروع کرده و پس از آن روی لوازم دکوراسیون داخلی مانند از ست کردن کاغذ ، پرده و مبلمان با رنگبندی مناسب سپس میز ، فرش ، تابلو و دیگر لوازم و اکسسوری ها کار را به اتمام می رساند.

وقتی حرف از طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مدرن می شود باید در نظر داشته باشید متریال ، لوازم و اساس خود را مطابق با متد روز تهیه کرده و از دکوراسیون های موفق سبک مورد علاقه ی خود ایده هایی داشته باشید تا هدف شما از بازسازی یا تغییر دکوراسیون داخلی مدرن شما مشخص شود و بهترین انتخاب ها را انجام داد.

در طراحی داخلی مدرن به فکر ایجاد تعادل باشید. حالا یا به شکل تقارن یا عدم تقارن اما وحدت فرم ها را حفظ کنید، می توانید از بافت های خشن و نرم در کنار هم استفاده کنید. امروزه عدم تقارن در دکوراسیون داخلی بیشتر مورد پسند قرار میگیرد و طرفداران زیادی دارد. باید در دکوراسیون داخلی مدرن عکس ها و ایده هایی جذاب در کار تزریق کنید.

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

در زمینه ی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی مدرن و تغییرات ظاهری و بهینه سازی ساختار محیط ، مفاهیمی مانند طراحی داخلی ، دکوراسیون داخلی و معماری ساختمان استفاده می شود. برای داشتن دکوراسیونی موفق باید هدف و برنامه ریزی داشت. در راستای بهینه سازی فضای زندگی و محیط پیرامون باید به مفاهیم طراحی دکوراسیون داخلی و اصول آن مسلط بود که این مهم برای بالابردن کیفیت و سبک زندگی لازم می باشد. طراحی داخلی به هنر طراحی زیبا و کاربردی فضای داخلی ساختمان گفته می شود. فضای داخلی تاثیری مستقیم بر کیفیت و سبک زندگی انسان ها دارد.

طراح معمار با استفاده از علم طراحی داخلی و دکوراسیون سعی دارد تا عملکرد کاربردی فضا را بهبود بخشد و نکات نثبت را در محیط گسترش دهد.

برای داشتن طرحی مطلوب در محیط خود طراح معمار با بررسی ویژگی های رفتاری ساکنین و تریب آن با استانداردهای معماری کار طراحی ساختمان را شروع می کند و به انجام امور می پردازد. در طراحی داخلی جنبه های بصری زیبایی شناسی و کاربردی بودن فضای ساختمان مدنظر قرار می گیرد، در ابتدا باید مقدمات لازم را بوسیه ی طراحی داخلی فراهم کرد تا بتوان دکوراسیون موفق برای آن ایجاد کرد.

استفاد صحیح از فرم ها و اشکال و بکار بردن خطوط طراحی متناسب با سبک پروژه از مقدمات طراحی داخلی به شمار می رود.طراحی دکوراسیون داخلی هر خانه ای لازم به فکر و برنامه ریزی و طراحی مناسب ، داشتن مهارت و آگاهی و همچنن رعایت قوانین خاصی است و حساسیت زیادی دارد ، می توان گفت سبک دکوراسیون داخلی منزل هر فردی نشانگر از ویژگی های شخصیتی اوست ،

سعی کنید با رعایت اصول و قوانین خانه ای بی عیب و نقص طراحی کنید و داشتن آن لذت ببرید.

چالش ها و ابزار های یک طراح دکوراسیون داخلی چیست؟

طراح در زمان طراحی فضای داخلی با دو مطلب دست به گریبان است. اول : کاربرد آن محیط . دوم : تأثیری که قرار است آن محیط روی استفاده­ کننده بگذارد. طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی محدوده وسیعی از اجزا و پارامترها را شامل می شود. این پارامترها شامل نور،فرم، بافت، رنگ، دیوار، سقف، کف، مبلمان و عناصر تزیینی می شود. این مولفه ها ابزارهای کار طراح هستند که همه بایستی به شکل هماهنگ و مناسب مورد توجه قرار گیرند.

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی که به عنوان واسط بین معماری و طراحی است.به همان مقدار که دارای ابعاد ساختاری ،کاربردی و فنی می­ شود، طراحی تجسمی و جنبه­ های بصری و زیبایی­ شناسانه را نیز در بر دارد. از این­ جهت طراحی داخلی غالبا در زمره هنرهای تجسمی محسوب می شود .جهت موفقیت در طراحی داخلی باید به مقدار زیادی با اصول طراحی و عناصر تجسمی و اصول سواد بصری آشنایی داشت.تا بتوان جدید ترین و به روزترین ایده های دکور داخلی منزل را جهت طراحی پیاده سازی کرد.

سه اصطلاح دکوراسیون داخلی ، طراحی داخلی و معماری داخلی غالبا به اشتباه جای هم استفاده می شود. این سه عبارت با هم قسمت های مشترکی دارند;و هدف تمام آنها بهتر کردن کیفیت زندگی از راه بهتر کردن محیط است. معماری داخلی نقش مهمی در وضعیت فضای ساختمان دارد.روش چیدمان و تقسیم بندی کردن فضاها، رنگ و جنس پوشش سطوح (سقف و کف و دیوارها ) ، مبلـمان ،نور پردازی و مجموعه عوامل دیگرتاثیر گذار بر زیبایی و کار آمدی محیط های داخلی هستند.اکنون اثر معماری داخلی روی آرامش ، عملکرد در محیط های اداری و میزان اثر بخشی در محیط های تجاری خیلی مشخص و لازم است.

اصول هفت گانه طراحی برای دکوراسیون داخلی کدامند؟

نور یعنی عاملی که توان دید را به فرد می دهد .

فرم ،توده ی فیزیکی یک شی است که سه بعدی و دارای وزن است.

فضا ، همان محدوده ی در دسترس کاربر می باشد.

بافت ،ویژگی ای از یک شی است که با دیدن یا لمس کردن به چشم می آید.

شکل ، خط بیرونی یک شی را تشکیل می دهد.

رنگ که همان جلوه دیداری فرم است.

حجم ، عنصر مهم طراحی داخلی است که به شکل اجسام توپر یا تو خالی نمایش داده می شود.

اهمیت طراحی فضای داخلی

هرچه کمتر بهتر. این یکی از اصول دکوراسیون مدرن است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان کمتر باشد، جلوه بیشتری دارد. در اتاق‌های مدرن امروزی بیش از هر چیز سادگی وسایل مورد تاکید است و اغلب از رنگ‌های تیره یا سیاه استفاده می‌شود. رنگ های تیره به اتاق سبکی خاص داده و آن را کلاسیک و مدرن نشان می دهند. در این نوع دکوراسیون، معمولا وسایل دکور در یک اتاق محدود به میز، کاناپه و اشیاء معدودی است. اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی هنر طراحی و ایجاد فضاهای داخلی با در نظر گرفتن دو فاکتور مهم زیبایی و کاربری است. مبحث زیبایی از دیر باز مورد توجه انسان ها بوده و در سال های اخیر توجه به نوع کاربری فضاها نیز به یکی از فاکتورهای بسیار حائز اهمیت در حوزه دکوراسیون داخلی تبدیل شده است.

در طراحی دکوراسیون داخلی باید به نکات زیاد ی توجه کرد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

نقشه داخلی

نور محیط

تفکیک پلان ها

پوشش دیوارها سقف و کف

مبلمان و سایر لوازم جانبی

سبک های "طراحی دکوراسیون داخلی"

تعیین سبک تعیین سبک یکی از فاکتورهای مهم در طراحی "دکوراسیون داخلی" است. در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی سبک های زیادی وجو دارد و طراح باید با توجه به کاربری فضا، امکانات موجود و سلیقه کاربران یکی از این سبک ها را انتخاب نماید. در ادامه به برخی از مشهورترین سبک ها ی طراحی دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم کرد :

سبک مراکشی در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک ژاپنی در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک چینی در طراحی معماری داخلی

سبک مصری در طراحی داخلی

سبک هندی در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک فرانسوی در طراحی معماری داخلی

سبک سوئدی در طراحی داخلی

سبک اسپانیایی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

سبک انگلیسی در طراحی داخلی

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

تعیین رنگ | طیف رنگ :

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی انتخاب رنگ مناسب است، که تاثیر ات روحی و روانی زیادی در پی خواهد داشت. انتخاب رنگ با ابعاد محیط، میزان نور طبیعی محیط و کاربری آن ارتباط مستقیم دارد. رنگ ها به طور کلی به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم می شوند. رنگ های گرم باعث افزایش آدرنالین در خون می شوند در نتیجه منجر به بالا رفتن فشار خون می شوند، همچنین استفاده از رنگ های گرم منجر به افزایش درجه حرارت و ایجاد حس گرما می‌شود. قرمز، زرد و نارنجی، رنگ‌ های گرم هستند. استفاده از رنگ های سردمنجر به کاهش ضربان قلب شده، ماهیچه ها را ریلکس کرده و دمای بدن را پایین کاهش می دهد و حس سرما را به انسان منتقل می کند. رنگ های سرد عبارتند از رنگ سبز و آبی.

چیدمان :

یکی دیگر از فاکتورهای اساسی و بسیار مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی چیدمان است. در چیدمان فضا نیز باید به فاکتور های زیادی توجه کرد. چیدمان آخرین مرحله در اجرای دکوراسیون داخلی یک فضا محسوب می شود و به همین دلیل از اهمیت دو چندان برخوردار است. زیرا طراحان متخصص و خبره می توانند با استفاده از چیدمان تخصصی و حرفه ای کم و کاستی های موجودر در مراحل قبل را نیز جبران نمایند. در چیدمان فضاها یکی از مهمترین فاکنورهایی که باید مورد توجه قرارگیرند کاربری فضا است.

آیا طراحی داخلی با دکوراسیون داخلی یکی است؟

مردم اغلب تصور می کنند که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی یکسان هستند، اما در واقع چنین نیست، هنگامی که یک دکوراتور داخلی رنگ دیوار را انتخاب می کند، یک طراح داخلی به جهت تغییر ساختار یک اتاق، رنگ را تغییر می دهد. دکوراتور داخلی با ظاهر و حس اتاق، با اضافه کردن وسایل جانبی از جمله پرده و فرش سرو کار دارد در حالی که یک طراح داخلی در تلاش است تا بهترین استفاده را از فضا ببرد.